-

H A L A M A N

 1       2        3       4       5     6      7

M E N U U T A M A

Minggu, Desember 06, 2009

Banyu TatambaMinggu,

6 Desember 2009 | 01:52 WITA



SUDAH samingguan ini Tulamak manaradak dan mancangkul pahumaan karna sudah babanyuan. Makanya sudah samingguan ini jua inya pina kauyuhan banar, pina manggah.

“Ikam itu mustinya batakun lawan kawal kita si Palui. Supaya kawa bagawi siang malam kada saling uyuhan, kada panggaringan,” ujar garbus mambari saran.

“Hiih lah, inya itu pina wagas tarus kada saling uyuhan,” sahut Tulamak sambil manunjuk Palui.
“Napa dibawa dalam bungkusan itu Lui?” ujar Tulamak.“Aku mambawa banyu tatamba,” sahut Palui singkat.

“Pantas haja kawal kita si Palui ini sigar tarus walaupun bagawian barat karna ada baisian banyu tatamba. Di mana ikam maminta Lui, wan guru siapa ikam bapasan,” ujar Tulamak bahimat batakun.

“Nah Mak, si Palui ada nginuman banyu tatamba supaya awak kada uyuh. Baiknya ikam umpat jua maminta,” ujar Garbus manyuruh.“Lui... uiii Lui, kawalah aku umpat maminta banyu tatamba itu?” ujar Tulamak manggamati.

“Ayu ja, ayu kita tulakan ka simpang tiga itu nah, di situ ada warung julak Tambi, sidin ada banyu tatamba,” ujar Palui mambawai Tulamak.

“Barapa kita mambari sidin Lui?” ujar Tulamak.

Imbah sampai di warung julak Tambi, Palui manunjuk butul-butul nang basusun di rak warung julak Tambi, lalu manyuruh Tulamak mamilih.

“Mambarinya tagantung butulnya, apakah butul ganal atawa butul halus,” ujar Palui

“Butul-butul ini lain banyu tatamba tapi banyu akua biasa Lui ai,” ujar Tulamak mambisiki Palui.

“Ayu bayari haja, kada tasalah Mak ai, itulah banyu tatamba nang kuamalakan batahun-tahun,” ujar Palui sambil mambawai Tulamak bulikan imbah manukar dua butul ganal.

Wayah bulikan, Tulamak tapaluh bajalan, apalagi hari panas banar. Inya lalu mambawai Palui baujek.

“Kada usah baujek Mak ai, sudah parak. Supaya kada uyuh baiknya kita nginum banyu tatamba ini. Banyu di butul ini bujur-bujur banyu tatamba,” ujar Palui.

“Tatamba napa Lui?” ujar Tulamak mulai curiga.

“Banyu di butul ini adalah banyu tatamba, yaitu tatamba... tatamba haus,” ujar Palui langsung manuntum butulnya.

“Wah, waahhhh... kukira tadi tatamba supaya kuat mancangkul siang dan manggasak umanya malam. Eee... sakalinya tatamba haus, tatamba rakungan karing,” ujar Tulamak kakalahan.

Views

Tidak ada komentar:

Posting Komentar